luni, 13 mai 2013

Explorarea educaţională şi ocupaţională



Profesor consilier Novic Victoria


PREZENTARE GENERALĂ  
 TEMA : CE MESERIE MI S-AR POTRIVI ?
  MODUL:Planificarea carierei .
  GRUP TINTA :elevii clasei a-XI-a
  1. Activitatea vizează  dobandirea abilitatilor de   explorare si planificare a carierei  . Analizarea conceptului de cariera si a factorilor care influenteaza dezvoltarea acesteia . Exploatarea resurselor personale care influenteaza planificarea carierei .

,

Obiective:

În urma parcurgerii acestei activităţi elevii vor reuşi :
 - Sa defineasca notiunea de cariera ;
 - Să identifice anumite profesii şi meserii;
 - Sa cunoasca potentialul personal pentru meseria respective ;
 - Să distingă între ceea ce vor, ce pot şi ce trebuie;
 - Să decidă ce rol au înclinaţiile/aptitudinile, interesele şi valorile în succesul unei activităţi;
 să aprecieze just importanţa muncii fizice, cât şi a muncii intelectuale.
 - Sa enumere cateva meserii  si profesii .
 - Sa  enumere factorii care influenrteaza decizia  de cariera .
Materiale:
·        Flipchart / foi, marker(e), fişe de lucru
Durata activităţii:
·        35 – 45 minute
Resurse:
-         Necesare: dictionar , portofoliul grupei , - portofoliul personal
-         foi de hartie
-         plicuri

·        Articol teoretic
         Opţionale:
Metode utilizate:

Expunerea , conversaţia euristică, brainstorming ,joc de rol, metoda ciorchinelui   activitate pe grupe, exerciţiul, dezbatere, căutarea de informaţii ,


PLANIFICAREA ACTIVITĂŢII

Secvenţe / Etape de desfăşurare a activităţii






































Teme de discuţie
1.      Se prezinta elevilor  obiectivele activităţii. (2 - 3 minute).

   2 Exerciţiu: „Copacul dorinţelor”
Se desenează pe tablă un copac fără frunze. Fiecare copil va primi  un cartonas alb ,  pe care va trebui să scrie ce meserie doreşte să-şi aleagă. La final ficare va ieşi în faţa clasei, va citi dorinţa sa şi va lipi bileţelul în copac.

2.       Voi antrena elevii in conversatia ce va avea ca scop clarificarea  . diferenţei  dintre dorinta si realitate .    
3.      Voi explica conceptul de valori, rolulul lor  , voi exemplifica ,  si voi solicita elevilor sa incerce sa dea exemple  de valoari si sa precizeze  care este rolul valorilor in alegerea carierei .Li se da elevilor o fisa cu valori importante pentru alegerea unui loc de munca . Ei vor avea ca sarcina sa aleaga cinci valori pe care le considera cele mai importante .si sa le numeroteze de la 1 la 5 ,  in ordinea importantei , astfel : cifra unu in dreptul celei mai importante valori , s.a.m.d.  
a-i ajuta pe alţii
a lucra în echipă
 a avea independenta financiara
a avea mulţi bani
a avea mult timp liber
a lucra în aer liber
a învăţa lucruri noi
a deveni celebri
a putea fi spontani şi creativi
a te simţi în siguranţă
a avea sarcini de lucru bine definite
5..Se distribuie fisa de lucru   , ( fisa nr .1 ).Elevii vor identifica profesiile cele, si vor formula cateva scopuri legate de munca si cariera pentru urmatorii 20, 10 si 5 ani.  mai potrivite propriei persoane .Totodata vor intelege ca alegerea unei profesii , presupune un sistem de cunostinte , aptitudini   deprinderi , interese , atitudini . In constructia unei cariere un lucru foarte important este sa te proiectezi in viitor.
Gandeste-te cum ar arata locul tau de munca ideal si descrie-l
6 .  Elevilor li se da fisa nr .2  cu cerinta : Urmatoarele repere te vor ajuta sa-ti evaluezi optiunea de cariera pe mai multe dimensiuni. Incearca sa aduci informatii cat mai detaliate pentru ca evaluarea ta sa fie cat mai corecta.
7. .Elevilor li se propune un scurt  joc de rol , cu sarcina de a interpreta roluri prpfesionale , meserii  .




 Se  vor discuta cu elevii , urmatoarele aspecte :
1 care este diferenta dintre dorinta si realitate
2 care sunt valorile care trebuie sa primeze in alegerea carierei ?













Fisa nr.1
Scopuri de cariera
            Tinand cont de fanteziile tale despre cariera, formuleaza cateva scopuri legate de munca si cariera pentru urmatorii 20, 10 si 5 ani. Fii cat se poate de concret si specific. Pentru a stabili scopurile, incepe cu punctul cel mai indepartat  -20ani-  si apoi continua in ordine descrescatoare.


Scopuri pe 20 de ani:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Scopuri pe 10 ani :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
scopuri pe 5 ani:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________





Fisa nr. 2.
Analiza ocupatiei

            Urmatoarele repere te vor ajuta sa-ti evaluezi optiunea de cariera pe mai multe dimensiuni. Incearca sa aduci informatii cat mai detaliate pentru ca evaluarea ta sa fie cat mai corecta.

Ocupatia__________________
  1. Cerinte educationale:
  2. Sarcini si atributii de lucru:
  3. Posibilitati de dezvoltare:
  4. Exista ceva care ar face aceasta munca dificila sau imposibil de realizat pentru mine?
  5. Am resursele necesare pentru a satisfacecerintele educationale necesare?
  6. Imi aduce resursele materiale de care am nevoie?
  7. Imi adduce statutul si forta social ape care o doresc in munca si comunitate?
  8. Imi ofera securitatea de care am nevoie?
  9. Imi ofera stabilitatea de care am nevoie?
  10. Imi ofera independenta de care am nevoie?
  11. Voi putea lucra in zona geografica in care doresc?
  12. Imi adduce stilul de viata dorit?
  13. Imi ofera posibilitatea de dezvoltare pe care mi-o doresc?
  14. Imi ofera timp pentru familie si alte activitati desfasurate in afara muncii?
  15. Imi ofera posibilitatea de a fi recunoscut si valorizat ca individ?
  16. Imi ofera posibilitatea de a lucra cu oamenii cu care doresc?
  17. Este munca sufficient de antrenanta?
  18. Imi permite si realizarea unor activitati de teren?
  19. Alte aspecte importante pentru mine:……………………………………………
  20. Evaluarea globala a acestei ocupatii:
    • Imi place
    • Imi place putin
    • Mi-e indiferenta
    • Nu-mi place
    • Nu-mi place deloc














F. Alte nevoi / dorinte
     1.
     2.