Profesor consilier Novic Victoria
PREZENTARE
GENERALĂ
TEMA : CE MESERIE MI S-AR POTRIVI ?
MODUL:Planificarea carierei .
GRUP TINTA :elevii clasei a-XI-a
- Activitatea vizează dobandirea
abilitatilor de explorare si planificare a carierei . Analizarea conceptului de cariera si a
factorilor care influenteaza dezvoltarea acesteia . Exploatarea resurselor personale care influenteaza planificarea
carierei .
,
Obiective:
|
În urma parcurgerii
acestei activităţi elevii vor reuşi :
- Sa defineasca notiunea de cariera ;
- Să identifice anumite profesii şi meserii;
- Sa cunoasca
potentialul personal pentru meseria respective ;
- Să distingă între ceea ce vor, ce pot şi
ce trebuie;
- Să decidă ce rol au
înclinaţiile/aptitudinile, interesele şi valorile în succesul unei
activităţi;
să aprecieze just
importanţa muncii fizice, cât şi a muncii intelectuale.
- Sa enumere cateva meserii si profesii .
- Sa
enumere factorii care influenrteaza decizia de cariera .
|
Materiale:
|
·
Flipchart
/ foi, marker(e), fişe de lucru
|
Durata activităţii:
|
·
35 – 45 minute
|
Resurse:
|
-
Necesare:
dictionar , portofoliul grupei , - portofoliul personal
-
foi de hartie
-
plicuri
·
Articol teoretic
Opţionale:
|
Metode utilizate:
|
Expunerea , conversaţia euristică, brainstorming ,joc de rol, metoda ciorchinelui
activitate pe
grupe, exerciţiul, dezbatere, căutarea de informaţii
,
|
PLANIFICAREA ACTIVITĂŢII
Secvenţe
/ Etape de desfăşurare a activităţii
Teme de discuţie
|
1.
Se
prezinta elevilor obiectivele
activităţii. (2 - 3 minute).
2 Exerciţiu: „Copacul
dorinţelor”
Se
desenează pe tablă un copac fără frunze. Fiecare copil va primi un cartonas alb , pe care va trebui să scrie ce meserie
doreşte să-şi aleagă. La final ficare va ieşi în faţa clasei, va citi dorinţa
sa şi va lipi bileţelul în copac.
2.
Voi antrena elevii in conversatia ce va avea
ca scop clarificarea . diferenţei dintre dorinta si realitate .
3.
Voi
explica conceptul de valori, rolulul lor
, voi exemplifica , si voi
solicita elevilor sa incerce sa dea exemple
de valoari si sa precizeze care
este rolul valorilor in alegerea carierei .Li se da elevilor o fisa cu valori
importante pentru alegerea unui loc de munca . Ei vor avea ca sarcina sa
aleaga cinci valori pe care le considera cele mai importante .si sa le
numeroteze de la 1 la 5 , in ordinea
importantei , astfel : cifra unu in dreptul celei mai importante valori ,
s.a.m.d.
a-i
ajuta pe alţii
a
lucra în echipă
a avea independenta financiara
a
avea mulţi bani
a
avea mult timp liber
a
lucra în aer liber
a
învăţa lucruri noi
a
deveni celebri
a
putea fi spontani şi creativi
a
te simţi în siguranţă
a
avea sarcini de lucru bine definite
5..Se distribuie fisa de lucru , (
fisa nr .1 ).Elevii vor identifica profesiile cele, si vor
formula cateva scopuri legate de munca si cariera pentru urmatorii 20, 10 si
5 ani. mai potrivite
propriei persoane .Totodata vor intelege ca alegerea unei profesii ,
presupune un sistem de cunostinte , aptitudini deprinderi , interese , atitudini . In constructia unei cariere un lucru foarte important
este sa te proiectezi in viitor.
Gandeste-te cum ar arata locul tau de munca ideal si
descrie-l
6
. Elevilor li se da fisa nr .2 cu cerinta : Urmatoarele repere te vor ajuta sa-ti evaluezi
optiunea de cariera pe mai multe dimensiuni. Incearca sa aduci informatii cat mai detaliate pentru
ca evaluarea ta sa fie cat mai corecta.
7. .Elevilor li se propune un scurt joc de rol , cu sarcina de a interpreta
roluri prpfesionale , meserii .
Se
vor discuta cu elevii , urmatoarele aspecte :
1 care este diferenta dintre dorinta si realitate
2 care sunt valorile care trebuie sa primeze in
alegerea carierei ?
|
Fisa nr.1
Scopuri de cariera
Tinand cont de fanteziile tale
despre cariera, formuleaza cateva scopuri legate de munca si cariera pentru
urmatorii 20, 10 si 5 ani. Fii cat se poate de concret si specific. Pentru a
stabili scopurile, incepe cu punctul cel mai indepartat -20ani-
si apoi continua in ordine descrescatoare.
Scopuri
pe 20 de ani:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Scopuri
pe 10 ani :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
scopuri
pe 5 ani:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fisa nr. 2.
Analiza ocupatiei
Urmatoarele repere te vor ajuta
sa-ti evaluezi optiunea de cariera pe mai multe dimensiuni. Incearca sa aduci
informatii cat mai detaliate pentru ca evaluarea ta sa fie cat mai corecta.
Ocupatia__________________
- Cerinte
educationale:
- Sarcini si atributii de lucru:
- Posibilitati de
dezvoltare:
- Exista ceva care ar face aceasta munca dificila
sau imposibil de realizat pentru mine?
- Am resursele
necesare pentru a satisfacecerintele educationale necesare?
- Imi aduce resursele materiale de care am nevoie?
- Imi adduce statutul si forta social ape care o doresc in munca si
comunitate?
- Imi ofera securitatea de care am nevoie?
- Imi ofera
stabilitatea de care am nevoie?
- Imi ofera independenta de care am nevoie?
- Voi putea lucra in zona geografica in care doresc?
- Imi adduce stilul de viata dorit?
- Imi ofera
posibilitatea de dezvoltare pe care mi-o doresc?
- Imi ofera timp pentru familie si alte activitati desfasurate in afara
muncii?
- Imi ofera
posibilitatea de a fi recunoscut si valorizat ca individ?
- Imi ofera
posibilitatea de a lucra cu oamenii cu care doresc?
- Este munca
sufficient de antrenanta?
- Imi permite si realizarea unor activitati de teren?
- Alte aspecte
importante pentru mine:……………………………………………
- Evaluarea globala a acestei ocupatii:
- Imi
place
- Imi
place putin
- Mi-e
indiferenta
- Nu-mi
place
- Nu-mi
place deloc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F. Alte nevoi /
dorinte
1.
2.
|
|
|
|