Sedinţa metodică a profesorilor consilieri şcolari de la C.J .R.A.E. Tulcea din data de
21.03.2014
Pentru început am definit
platforma socială online: aplicaţie din
spaţiul virtual ce permite şi facilitează comunicarea (dialog şi feedback),
interrelaţionarea (construirea de reţele de prieteni) şi validarea socială
(statusul dobândit în urma reacţiei publicului la discursul individului)..
În ceea ce priveşte indicaţiile cât şi limitele folosirii mediului
virtual în activitatea de specialitate am elaborat câteva criterii de utilizare a platformelor online în
consiliere.
Astfel , folosirea acestor instrumente este indicată:
-dacă folosirea lor are un impact mai mare decât metodele tradiţionale
(de exemplu o revistă online va avea o accesibilitate mai mare decât una pe
suport hârtie sau un lectorat online cu
părinţii pe un grup de lucru va oferi un timp de dezbatere şi participare de
până la câteva zile în loc de o singură oră în format tradiţional);
-dacă prin intermediul lor avem acces la beneficiari care nu sunt în
raza noastră de accesibilitate fizică;
-dacă nu există metode tradiţionale de abordare a unor solicitări (un
elev vrea să îşi alcătuiască un CV european).
În selectarea platformelor
care compun această interfaţă am folosit următoarele criterii:
-să fie gratuite, de uz
public;
-să necesite cunoştinţe
minime de utilizare;
-să permită lucrul în echipă
şi interacţiunea/validarea socială;
-să poată fi articulate
modular .
Exemple:
-blog
(Blogger, WordPress);
-reţea de socializare (Facebook, Twitter, MySpace);
-forumuri (SoftPedia);
-servicii de voce pe internet
(Skype);
-servicii financiare pe
internet (PayPal, MoneyBookers);
-grupurile de lucru;
-sondajele / chestionarele
online
În urma studierii modului în
care şi alţi profesionişti au aplicat aceste instrumente în activitatea lor am
selectat şi aplicaţii online potrivite dimensiunilor esenţiale ale activităţii de consiliere şcolară.
Dimensiuni ale activităţii de
consiliere şcolară şi aplicaţii online potrivite:
1.informare – interfaţa
online a cabinetului – o sursă credibilă de informaţii actualizate care
interesează toţi beneficiarii (prezentarea şcolii, prezentarea cabinetului şi a
specificului activităţii de consiliere, c.v. consilier, program, proiecte în
curs sau desfăşurate, formular solicitare asistenţă psihopedagogică, legături către
instituţii sau ong-uri colaboratoare,aplicaţiile
prezentate mai jos);
2.îndrumare, documentare – blog sistematizat ca bibliotecă online – colecţie sistematizată de
legături către materiale şi resurse educative;
3.orientare şcolară şi profesională – blog cu două secţiuni:
a). secţiunea admitere şi
oferta educaţională şi b).secţiunea de prospectare a pieţei educaţionale şi
profesionale (PLOTEUS, EURODESK, EURES,site-uri de angajatori, site-uri
universităţi din domeniul şcolii);
4.asistenţă psihopedagogică – blog de asistenţă directă pe problematica specifică
ariei curriculare în cazurile în care întâlnirea fizică dintre consilier şi
beneficiar nu este posibilă (părinţi plecaţi la muncă în străinătate, elevi
care efectuează stagii de studii sau mobilitate, beneficiari din localităţi nearondate)
sau pe chestiuni de interes general care preocupă beneficiarii şi care pot
genera discuţii online (topic – comentarii) pe care consilierul le poate
modera.
Deci instrumentul central al
unei astfel de arhitecturi este, prin versatilitatea şi flexibilitatea sa,
blogul. De aceea am recomandat ca “osatura” modulară a interfeţei să fie o reţea de bloguri cu diferite funcţii:
-blog principal;
-de proiect;
-de voluntariat;
-de eveniment;
-revistă;
-resursă materiale.
Partea teoretică a fost
dublată şi de o parte practică, realizată pe internet, în sala AEL a Colegiului
Economic ,,Delta Dunării” Tulcea care a constat în:
-deschiderea unui cont GMAIL(intergratorul celorlalte servicii Google);
-deschiderea serviciului BLOGGER;
-crearea unui blog nou;
-realizare, etichetare si publicare postare;
-folosirea de linkuri pentru a introduce o imagine sau film şi a face
legatura cu o pagina –internet;
-introducerea unui widget;
-realizarea unui chestionar;
-printscreen
cu ecranul final trimis pe mail.
Profesor
consilier şcolar Daniel Acsente, C.J.A.P.Tulcea
Profesor
consilier şcolar Cătălina Ilie, Colegiul Economic ,,Delta
Dunării” Tulcea