Centrul
Județean de Resurse și Asistență Educațională Tulcea
GHID PENTRU
PĂRINȚI ȘI CADRE DIDACTICE
ÎN SPRIJINUL
COPIILOR CU C.E.S.
Profesori
consilieri școlari:
Bălan Nicoleta
Iulia
Dălcăran
Niculina
Tulcea,
ianuarie 2015
O POVESTE CU
TÂLC PENTRU PĂRINȚI
„Băiatul cu
doi ochi”.
„În Univers există o planetă pe care
trăiesc nişte fiinţe asemănătoare cu pămîntenii. Unica deosebire constă în
faptul, că ei au doar un singur ochi şi pot vedea noaptea la distanţe mari şi
chiar prin pereţi. Odată, pe această planetă, s-a născut un copil cu doi ochi.
Părinţii au fost foarte dezamăgiţi, dar îngrijeau de el cu mare dragoste.
Medicii au spus că nu se poate face nimic. Copilul avea nevoie de lumină pentru
a vedea noaptea, iar pentru a putea privi la distanţă – de telescop. Toţi
considerau că el vede rău. Dar iată că într-o zi băiatul şi-a dat seama că
poate vedea lucruri pe care celelalte persoane nu le pot vedea – culorile. Toţi
locuitorii planetei deosebeau numai culorile alb şi negru. El, însă, putea
vedea toate culorile (şi roşu, şi oranj, şi galben, şi verde, şi albastru, şi
mov, şi maro). Și-a făcut mulţi prieteni care ascultau povestirile lui despre
pădurile verzi, cerul albastru şi culorile florilor şi ale caselor. Copiii şi
cei maturi se adunau pentru a asculta povestirile lui.
Când a crescut, s-a căsătorit cu o
domnişoară pe care nu o deranja faptul că el se deosebea de ceilalţi. Cu
timpul, a încetat să mai observe că este deosebit şi s-a obişnuit cu faptul că
mereu era înconjurat de oameni ce-i ascultau povestirile. În familia lui s-a
născut un copil care nu se deosebea cu nimic de locuitorii planetei: avea un
singur ochi”.
Reflectati acum asupra urmatoarelor
aspecte:
·
Ce dificultăţi, după părerea voastră, avea băiatul cu doi
ochi? De ce?
·
Cum au evoluat lucrurile mai departe? De ce?
·
Cum v-aţi fi simţit în locul băiatului cu doi ochi, dacă
aţi fi locuit pe planeta unde oamenii au doar un ochi?
·
Ce părere ati fi avut, dacă aţi fi nimerit pe altă
planetă, vă deosebeaţi de băştinaşi? Cum? De ce?
·
Inchipuiți-vă
că dumneavoastră sunteți persoana
cu dizabilități și ați nimerit pe
planeta din această poveste. Alcătuiţi
în gând un mesaj adresat locuitorilor de
pe această planetă, despre modul în care aţi dori să fiţi trataţi.
·
Dacă în comunitatea voastra este un copil cu
dizabilitate, credeți că există lucruri pe care el le face mai bine sau ar
reuși în cele din urmă să le realizeze, chiar daca ar depune un mare efort?
·
Cum v-ați comporta cu un astfel de copil cu dizabilităţi
dacă el nu ar fi al dumneavoastră?
·
Cum v-ați comporta cu un astfel de copil dacă ar fi al
dumneavoastra?
A FI PĂRINTE DE
COPIL CU DIZABILITĂȚI – O PROVOCARE LIMITĂ A VIEȚII
A avea un copil cu
dizabilități este, cu siguranță, o provocare pe care viața ne-o lansează fără
drept de apel și căreia,
indiferent de circumstanțele în care se întâmplă, trebuie să îi facem față.
Nici un părinte nu își dorește suferința propriului copil, indiferent care ar
fi definiția suferinței.
De aceea, a avea un copil
cu dizabilități este una dintre cele mai copleșitoare experiențe pentru un
părinte - o experiență care, oricum ar fi definită, te ia pe nepregătite,
purtându-te într-o călătorie prin viață, fără să știi dinainte care este
destinația și câte alte provocări vei întâlni pe parcurs. Cu toate acestea,
există, se pare, ceva care este mai presus de orice putere omenească, ceva care
dă forță de a trece printr-o astfel de experiență făcând față celor mai greu de
imaginat situații.
Majoritatea familiilor
reușesc, sub o formă sau alta, să găsească forța de a merge mai departe, de a accepta faptul ca au un copil cu dizabilități și
că asta le schimbă iremediabil viața. Chiar și în aceste cazuri lucrurile nu
sunt însă atât de simple precum ar putea părea. Câte frământări sufletești,
câte ezitări, remușcări și reconcilieri cu sine și cu cei din jur se ascund în
spatele acestui aparent echilibru regăsit, numai cei care trec printr-o astfel
de experiență sunt capabili să înțeleagă...
CE FACI CÂND
AFLI CĂ VEI AVEA UN COPIL CU DIZABILITĂȚI?
Vestea că vei avea un
copil cu dizabilități, primită în timpul sarcinii, indiferent de circumstanțele în care este aflată, cade ca un fulger ce iți sfâșie
sufletul în mii de bucăți. Te simți pierdut, ai impresia că se prabușește
universul întreg peste tine, te cuprinde o revoltă surdă și toate acestea se
amestecă vag și confuz în întrebarea retorică, al carei răspuns oricum nu te-ar
ajuta cu nimic - “De ce?”. Explicațiile, de cele mai multe
ori, sunt complexe și nu reușesc să îți spulbere pe deplin vina închipuită pe
care ți-o asumi brusc. Uneori, ele sunt aproape imposibil de perceput de către
mintea umană, în ciuda evoluției uluitoare a medicinei, alteori vin tardiv
pentru a mai putea schimba ceva.
Și totuși, există
situații în care posibilitatea de a alege există, tocmai datorită acestei
evoluții uimitoare a medicinei. Testele care se fac în timpul sarcinii pot
ajuta la depistarea timpurie a unor afecțiuni grave care nu dau copilului șanse la o viață normală. Și dacă unele
dintre ele identifică doar posibilitatea (într-un procent anume) ca o anumită
boală să afecteze copilul care urmează să se nască, altele pot confirma cu
precizie diagnosticul. Nu îți dorești și nu te-ai gâdit niciodată că vei trăi o
astfel de clipă cumplită. Și totuși, te afli în situația de a afla că vei avea
un copil cu dizabilități.
Ce faci? Există potențialul ca persoane
care s-ar afla într-o astfel de situație să renunțe la sarcină. Desigur,
discuția implică luarea în considerare a mai multor factori, printre care cel
mai important este gravitatea dizabilității. Nu poate fi insă neglijat nici
faptul că, în general, în România, atitudinea față de astfel de probleme este
încă una conservatoare, tributară multor prejudecăți determinate de
mentalitatea conservatoare a românilor.
Societatea românească nu
oferă deloc sau prea puțin suport, ajutor, terapie, medicație, școlarizare,
centre speciale, grupuri de suport, nici pentru părinti, nici pentru copiii cu
dizabilități.
Fiecare se descurcă cum poate, cu câți bani
are, cât îl țin puterile fizice și mentale. E o luptă continuă. Și când
paăinții nu mai pot sau se duc la ceruri, ce se întâmplă cu un astfel de copil,
ajuns între timp adolescent sau adult? Statul nu-l poate ajuta / întreține,
rudele nu vor sau nu pot...
De obicei, astfel de
prezumții apar cu mult timp înainte de naștere, în perioada de la începutul
sarcinii, când o întrerupere de sarcină este încă posibilă. Asta nu înseamnă că
suferința este mai mică, ci doar că, ți se oferă șansa de a alege dacă vrei să
ai sau nu un copil bolnav.
“Șansa” este un mod
ironico-tragic de a privi lucrurile, pentru că, de fapt, odată aflată o astfel
de veste, luarea unei decizii devine, probabil, cea mai grea povară sufletească
pentru un părinte. Dileme morale, sentimentale, religioase sau de altă natură
vin să complice și mai mult luarea unei decizii care nu se poate lăsa prea mult
așteptată.
Controversa în privința unei astfel de decizii
care, din punct de vedere medical, impune o întrerupere a sarcinii, este fără
început și fără sfârșit. În mod cert, niciodată nu va exista o unanimitate în
ceea ce privește corectitudinea unei decizii sau a alteia, așa încât, probabil
că cea mai buna variantă este aceea de a ți-o asuma în totalitate.
Nu uita însă de
complexitatea problemei, indiferent care va fi, la final, decizia pe care o vei
lua. Nu uita, de asemenea, ca
nu ești tu primul părinte care trece prin așa ceva și, dacă nu ești sigur pe
tine, învață ceva din experiențele altora.
CUM REACȚIONEZI
CÂND EȘTI PUS ÎN FAȚA FAPTULUI ÎMPLINIT?
Uneori, decizia de avea
sau nu un copil cu dizabilități nu îți aparține și asta nu pentru că nu ai fost
informat, ci pentru că, dintr-un motiv sau altul, ceva, mai presus decât tine,
este menit să îți decidă destinul – pe al tau și pe al copilului tău. Uneori,
în ciuda testelor ale căror rezultate nu anticipeaza vreo boala, în ciuda
aparențelor care indică o sarcina lipsită de probleme și o naștere la fel,
inevitabilul se produce – diagnosticul pus copilului tău, la naștere sau la un
anumit timp după naștere, se transformă în același fulger care îți brăzdează
ființa și îți sfâșie sufletul în mii de bucăți. Numai că de data asta alegerea
nu îți mai aparține.
Tot ce poți să faci este
să înveți să trăiești cu ideea că ai un copil cu dizabilități și că acesta nu
este sfârșitul lumii. O dovedesc experiențele numeroase ale unor părinți care
au găsit puterea de a face față unei astfel de provocări, împărtășind apoi
experiența lor celor din jur.
NU UITA CĂ TU
EȘTI CENTRUL FAMILIEI!
Ca părinte, cu siguranță
tu ești cel care răspunde de fericirea și de bunăstarea familiei
tale. Prin urmare, influența ta asupra celorlalți membri ai familiei este
covârșitoare pentru a normaliza situația. În primul rând, relația dintre
părinți este cea care influențează decisiv felul în care ceilalți membri ai
familiei vor accepta situația dată.
Frații și surorile unui
copil cu dizabilități nu trebuie să resimtă această experiență ca pe o povară,
care le afectează copilaria sau adolescența. Bunicii și alte rude apropiate,
prietenii de familie trebuie în egală măsura consiliați de către parinți în
privința felului în care trebuie să se comporte în prezența unui copil cu
dizabilități.
Lucrurile trebuie luate
ca atare și, atâta timp cât există înțelegere din partea celor din jur,
situația de acceptare se poate îmbunătăți considerabil.
INTRĂ ÎNTR-O
COMUNITATE DE PROFIL!
Dincolo de informațiile
propriu-zise, suportul moral venit din partea unor persoane care trec prin
situații similare este decisiv pentru
a putea depăși stările negative generate de o astfel de experiență. Într-o
comunitate din care fac parte părinți care au copii cu dizabilități vei
găsi înțelegere pentru eșecurile tale emoționale, vei primi sfaturi și, mai
mult decât atât, vei putea împărtăși propria experiență și altor părinți care
cu siguranță au nevoie, la rândul lor de sprijin. Este mediul în care vei găsi
întotdeauna sprijinul de care ai nevoie pentru a face față unei astfel de
situații pe care viața ți-a hărăzit-o.
CITEȘTE CĂRȚI
SCRISE DE ȘI PENTRU PĂRINȚI!
Unii părinți, care știu
să mânuiască arta cuvântului, își transformă propriile experiențe în confesiuni
utile pentru alții, care nu reușesc să își accepte situația decât foarte greu.
Pe de o parte, aceste confesiuni pot constitui un mod în sensul aplicării unor
sfaturi în situații similare, pe de altă parte pot constitui, de ce nu, o sursă
de inspirație pentru propria confesiune care te-ar putea elibera de tensiunile
acumulate.
INFORMEAZĂ-TE
ȘI CERE AJUTORUL!
Unul dintre lucrurile
care ajută enorm în astfel de situații este informarea corectă. Caută
toate informațiile posibile despre boala de care suferă copilul tău pentru a fi
pregătit să înfrunți orice situație neprevazută. Cere ajutorul specialiștilor,
informează-te asupra drepturilor de care trebuie să beneficiezi tu și copilul
tău, citește materiale informative, pune întrebări autorităților și celor în
măsură să îți dea răspunsuri clare.
CÂTEVA
DELIMITĂRI CONCEPTUALE
Pentru a înțelege mai bine problemele
cu care ne confruntăm atunci când avem în clasă un copil cu cerințe
educaționale speciale (CES) este bine să cunoaștem și semnificația unora dintre
termenii mai des folosiți, termeni definiți și de actele normative în domeniu.
La noi sunt folosite pentru persoanele cu dizabilităţi mai multe concepte, cum ar fi: deficienţă,
incapacitate, handicap, dizabilitate şi nevoi speciale.
Deficienţă înseamnă absenţa, pierderea sau alterarea structurii sau
funcţiilor anatomice, fiziologice sau psihologice ale unei persoane - moştenită
genetic sau ca rezultat al unei boli sau al unui accident, sau datorată
condiţiilor negative din mediul de dezvoltare al copilului, îndeosebi
factorilor psiho-afectivi.
Incapacitate înseamnă o limitare funcţională
datorată unei deficienţe fizice, intelectuale sau senzoriale datorată
condiţiilor de mediu sau de sănătate sau disfuncţiilor neuro-psihice.
Limitările acestea pot fi temporare sau permanente, progresive sau regresive.
Handicap se referă la un dezavantaj social şi are legătură cu
pierderea sau limitarea oportunităţilor unei persoane care nu poate lua parte
la viaţa socială la acelaşi nivel cu semenii lui. Handicapul apare atunci când
o persoană cu dizabilităţi întâmpină bariere culturale, fizice, arhitecturale
sau sociale care pot împiedica accesul acesteia la diferite sisteme ale
societăţii accesibile celorlalţi membri.
Dizabilitate se referă la rezultatul unei relaţii
complexe între condiţiile de sănătate ale individului, factorii personali şi
factori externi. Datorită acestei relaţii, impactul deferitelor medii asupra
aceluiaşi individ, cu anumite condiţii de sănătate date, poate varia
considerabil. În prezent, sunt două mari abordări în privința politicilor în domeniul dizabilităţii: o abordare
medicală care implică dezvoltarea de servicii menite să compenseze
dizabilitatea şi o abordare socială care
presupune o schimbare profundă la nivelul întregii societăţi prin care persoana
cu dizabilităţi nu mai trebuie să se ridice la nivelul cerinţelor sociale, ci
societatea trebuie să identifice utilitatea socială a fiecărui individ în
funcţie de potenţialul acestuia. Diversitatea nu mai este privită ca o abatere
de la normalitate ci este normalitate socială. Modelul medical consideră
dizabilitatea ca pe o problemă a persoanei, cauzată direct de boală, traumă sau
altă stare de sănătate, care necesită o îngrijire medicală, oferită ca
tratament individual de către profesionişti. Managementul dizabilităţii are ca
scop vindecarea sau adaptarea şi schimbarea comportamentului individului și
presupune medicație, îngrijire medicală, în general. Modelul social al
dizabilităţii consideră dizabilitatea ca fiind în principal o problemă creată
social şi care ţine, în primul rând, de integrarea completă a individului în
societate. Managementul acestei probleme necesită acţiune socială şi este
responsabilitatea comună a întregii societăţi de a realiza acele schimbări de
mediu necesare participării depline a persoanelor cu dizabilităţi în toate
domeniile vieţii sociale. Managementul dizabilităţii este o problemă de
atitudine care implică o schimbare la nivel social prin politici publice
adecvate.
Cerinţe educaționale speciale (CES) înseamnă nevoi
educaţionale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educaţiei şi
adaptate particularităţilor individuale sau caracteristicilor uneia sau altei
deficienţe sau dificultăţi de învăţare. De asemenea, CES implică o asistenţă
complexă, incluzând aspectele medicale, sociale, educaţionale și juridice.
Conceptul de cerinţe educaționale speciale (CES) urmărește depăşirea
tradiţională a separării copiilor în diferite categorii printr-o abordare
non-categorială a tuturor copiilor. Tipologia categoriilor de CES include:
tulburări emoţionale şi de comportament, deficienţă/întârziere mintală,
deficienţe fizice/motorii, deficienţe vizuale, deficienţe auditive, tulburări
de limbaj, tulburări/dificultăţi/dizabilităţi de învăţare. O categorie aparte
de copii cu nevoi speciale o reprezintă copiii capabili de performanțe
superioare care au și ei nevoie de un demers educațional individualizat și de
consiliere corespunzăoare. Conceptul de cerințe educaționale speciale are relevantă în plan psihopedagogic,
deoarece vizează cu claritate necesitatea individualizării demersului
educaţional, analiza cauzelor eşecului şcolar. O asemenea manieră de înţelegere
este mai aproape de idealul şcolii noastre care îşi doreşte să ofere servicii
varietăţii de cereri educative exprimate de copii diferiţi, fără a mai deveni
un mediu exclusivist. Fără abordarea adecvată a acestor cerinţe speciale nu se
poate vorbi în mod real de egalizarea şanselor/premiselor de acces, participare
şi integrare şcolară şi socială. O sintagmă alternativă este cea de cerinţe/nevoi
speciale, cu o sferă semantică mai mare, incluzând, pe lângă criteriile
anterioare, şi alte criterii precum: copii proveniţi din medii sociale şi
familii defavorizate, copii instituţionalizaţi, copii delincvenţi, copii
aparţinând unor minorităţi etnice sau religioase, copii ai străzii, copii
abuzaţi sau maltrataţi fizic şi psihic, copii care suferă de afecţiuni cronice.
CE ESTE
EDUCAȚIA COPIILOR CU CES?
Toți copiii au aceleaşi trebuinţe de
bază în ce privește creşterea şi dezvoltarea. Școala trebuie să satisfacă în
mod egal trebuințe precum cele de apreciere şi întărire pozitivă, de încredere
în sine, de responsabilitate şi independenţă, de securitate, etc. Pentru
aceasta ea trebuie nu doar să integreze fizic elevii cu CES, ci să devină o
școală incluzivă, un mediu prietenos pentru acești copii. În teorie sunt
folosite mai multe concepte cum sunt: educația integrată, educația incluzivă,
educația specială.
Educaţia integrată se referă la integrarea în structurile
învăţământului aparţinând comunităţii, a copiilor cu cerinţe speciale în
educaţie (copii cu deficienţe senzoriale, fizice, intelectuale sau de limbaj,
defavorizaţi socio-economic şi cultural, copii cu tulburări psiho-afective şi
comportamentale) pentru a oferi un climat favorabil dezvoltării armonioase şi
cât mai echilibrate a personalităţii acestora.
Educaţia incluzivă este un concept care are la bază
principiul dreptului egal la educaţie pentru toţi copiii, indiferent de mediul
cultural sau social din care provin, indiferent de religie, etnie, limba
vorbită sau condiţiile economice în care trăiesc. Acest concept înglobează
aproape în totalitate aria semantică a conceptului de educaţie integrată. El
are în vedere, atingerea obiectivului „educaţia pentru toţi” care impune
reformarea şcolii publice şi a sistemului de învăţământ, răspunzând astfel mai
bine nevoilor, potenţialului şi aspiraţiilor tuturor copiilor, inclusiv a celor
cu cerinţe educative speciale.
Educaţia specială poate fi definită în cel puţin două
sensuri:
a) în sens restrâns se suprapune conceptului de
învăţământ special, adică o educaţie specializată pentru persoanele cu
deficienţe.
b) în sens larg, se referă la asistenţa educaţională
pentru o mai mare categorie de elevi, cei cu dificultăți de învăţare,
dezvoltare, adaptare, integrare, adică cei care nu reuşesc fără ajutor sau
sprijin să atingă un nivel de educaţie corespunzător vârstei şi cerinţelor
societăţii, respectiv „copii cu cerinţe
educaţionale speciale”.
Educația specială este privită din două perspective
educaţionale: perspectiva individuală asupra copilului şi perspectiva
curriculară. Perspectiva individuală asupra copilului este aceea care defineşte
dificultăţile şcolare din punctul de vedere al individului (deficienţe, context
social sau particularităţi psihice).
Perspectiva curriculară este definită în termeni de
sarcini şi activităţi furnizate copiilor şi de condiţii create în clasă.
Această perspectivă subliniază faptul că aceşti copii (copiii cu nevoi
speciale) pot apărea în orice clasă. Astfel, perspectiva încorporează ideea că
orice copil poate întâmpina dificultăţi în şcoală. Dificultăţile în şcoală ţin
de normalul procesului de învăţare şi nu indică în mod special că este ceva în
neregulă cu copilul. Asemenea dificultăţi pot indica anumite modalităţi de
ameliorare a procesului de predare-învăţare, deoarece ele provin din unele
decizii, sarcini, resurse oferite de profesori, insuficient adaptate nevoilor copilului.
Aceste ameliorări conduc la condiţii mai bune de învăţare pentru toţi elevii,
printr-o implicare mai consistentă a cadrelor didactice.
SERVICIILE OFERITE DE ȘCOALĂ COPIILOR CU CES
Școala
oferă un set de servicii educaționale permițând integrarea tuturor copiilor și
au scopul de a le asigura șanse egale. Aceste servicii sunt :
·
Serviciile educaţionale de sprijin realizate
prin cadrul didactic de sprijin/itinerant;
·
Serviciile de asistenţă psihopedagogică
realizate prin profesorul consilier şcolar;
·
Serviciile de terapie a tulburărilor de
limbaj realizate de către profesorul logoped;
·
Serviciile de evaluare psihopedagogică și orientare
școlară și profesională, realizate prin:
- Serviciul de Evaluare și Orientare Școlară
și Profesională (SEOSP);
- Comisia de Orientare Școlară și Pofesională
(COSP) din cadrul CJRAE;
·
Serviciile de şcolarizare la domiciliu;
·
Voluntariatul realizat în cadrul Strategiei
Naţionale de Acţiune Comunitară .
CADRUL LEGISLATIV
Legislația
în domeniul incluziunii cuprinde mai multe acte normative care reglementează
rolul școlii și stabilește serviciile de care beneficiază elevii, inclusiv cei
cu cerințe educaționale speciale. Aceste acte normative sunt:
- Legea nr. 1/2011- Legea Educaţiei Naţionale;
- Ordinul nr. 5555/2011 pentru aprobarea Regulamentului
privind organizarea şi funcţionarea centrelor judeţene/al municipiului
Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională;
- Ordinul nr. 5573/2011 privind aprobarea Regulamentului
de organizare şi funcţionare a învăţământului special şi special integrat;
- Ordinul nr. 5574/2011 pentru aprobarea Metodologiei
privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi
tinerii cu CES integraţi în învăţământul de masă;
- Ordinul nr. 5575/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru
privind şcolarizarea la domiciliu, respectiv înfiinţarea de grupe/clase în
spitale;
- Ordinul nr. 6552/2011 pentru aprobarea Metodologiei
privind evaluarea, asistenţa psiho- educaţională, orientarea şcolară şi
orientarea profesională a copiilor, a elevilor şi a tinerilor cu CES;
- Ordinul nr. 3477/2012
privind dezvoltarea Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară.
INTERVENȚIA
TIMPURIE
După
depistarea precoce făcută fie de unitățile medicale, fie de cele de învățământ,
intervenția timpurie este foarte importantă pentru recuperarea copilului și,
ulterior, integrarea lui socială.
Echipa de intervenţie este compusă, în general, din:
- învăţător/profesor care predă la clasă;
- profesor de sprijin - coordonatorul
programului;
- părinţii copilului;
- alţi profesori care predau la clasă;
- consilierul
școlar;
- profesorul logoped;
- asistentul social;
- medicul
școlar;
- specialişti pentru recuperarea
deficienţelor senzoriale, atunci când este cazul.
Echipa de intervenţie timpurie colaborează cu familia
copilului, asigurând:
a) consiliere şi
informare;
b) consiliere privind diagnosticul şi consecinţele
acestuia asupra copilului, ţinând seama de evoluţia previzibilă a deficienţei
şi mijloacele/modalitățile de compensare (pentru nevăzători, surzi,
etc.);
c) informarea părinţilor asupra potenţialităţilor reale
ale copilului şi asupra mijloacelor care pot să-i favorizeze dezvoltarea;
d) informarea asupra diferitelor tipuri de servicii care
pot asigura cel mai bine educarea şi dezvoltarea copilului cu nevoi speciale,
datorate unor deficienţe.
Ţinând seama de aceste elemente, precum şi de situaţia
familială, membrii echipei, de comun acord cu părinţii, definesc proiectul
educativ care va asigura convergenţa modalităţilor de intervenţie timpurie şi
suportul ştiinţifico - metodologic al acestora.
INTEGRAREA
ȘCOLARĂ A COPIILOR CU CES
Integrarea
școlară este un proces complex care presupune efortul comun al cadrelor
didactice, elevilor și părinților. Când spunem integrare școlară a elevilor cu
cerințe educaționale speciale înțelegem:
·
Educarea copiilor cu cerințe speciale in școli obișnuite
alături de ceilalți copii normali;
·
Asigurarea de
servicii de specialitate (recuperare, terapie educatională, consiliere
școlară, asistenta medicala si sociala) în școala respectivă;
·
Sprijinirea personalului didactic, managerilor in
procesul de proiectare si aplicare a programelor de integrare ;
·
Asigurarea accesului efectiv al copiilor cu cerințe
speciale la programul si resursele scolii obișnuite (săli de clasa, cabinete,
laboratoare, biblioteca, terenuri de sport etc.);
·
Încurajarea relațiilor de prietenie si comunicarea intre
toti copii din clasă/scoală;
·
Educarea tuturor
copiilor pentru întelegerea si acceptarea diferențelor dintre ei;
·
Luarea în considerare a
problemelor si opiniilor părinților, încurajandu-i să se implice in
viata școlii;
·
Asigurarea de programe de sprijin individualizate pentru
copiii cu CES.
Integrarea elevilor cu CES se poate realiza individual,
sau în grup, în funcție de situație, precum și la diferite niveluri. În cazul
integrării individuale şi în grup, întregul proces parcurge trei niveluri
obligatorii, care se succed unul după altul şi care numai împreună pot asigura
succesul integrării. Aceste niveluri sunt:
1. Nivelul fizic este premisa de bază a
integrării, în sensul că elevii cu CES trebuie să se afle în acelaşi timp şi
spaţiu cu ceilalţi elevi, în clasă, laborator, etc.. Acest nivel este
pseudo-integrator, dacă elevul cu dizabilităţi se află doar în același spațiu
fizic cu ceilalți copii.
2. Nivelul social - presupune interrelaţionare, comunicare,
colaborare, participarea la activităţi, schimb de opinii, dar şi controverse,
dispute, contribuind la menţinerea şi generarea energiei sociale a grupului
eterogen.
3. Nivelul educaţional al integrării elevilor cu nevoi speciale
poate fi făcut viabil doar dacă s-a realizat integrarea fizică și socială.
Nivelul educaţional reprezintă esenţa educaţiei integrate. Acest nivel, mai
este desemnat în terminologia de specialitate şi prin sintagma ”nivel
curricular al integrării”. În absența integrării educaționale, celelalte două
niveluri asigură doar o integrare de suprafață, superficială. Nivelul
educaţional impune un program special de predare-învăţare, formare şi evaluare
(program personalizat raportat la posibilitățile copilului) prin adaptare
curriculară.
Parcurgerea
acestor trei niveluri este obligatorie, la fel și succesiunea lor, pentru că
numai aşa se poate observa evoluţia elevului integrat, şi din prisma acestor
niveluri se evaluează progresele în cadrul programelor de intervenţie
personalizată. Pentru integrarea eficientă a copiilor cu CES în învățământul de
masă sunt necesare serviciile de sprijin specializate în asistenţă educaţională
de care să beneficieze atât copiii/elevii integraţi, cât şi colectivele
didactice din şcolile integratoare.
INDIVIDUALIZAREA
PROCESULUI ȘCOLAR PENRU COPIII CU CES
Cadrele
didactice au cel mai important rol la școală în tratarea individuală a copiilor
cu CES. Profesorul de sprijin se evidențiază prin rolurile de catalizator și mediator pe care trebuie să
le îndeplinească. Responsabilitățile pe
care le au în acest sens cadrele didactice se referă la:
·
adaptarea curriculară - programă,
planificare;
·
întocmirea planului de intervenţie
personalizat;
·
conţinuturi şi sarcini simplificate în
activităţile şcolare;
·
activitatea adaptată la fiecare oră – sarcini
de lucru şi teme diferenţiate;
·
evaluare (evaluarea vizează progresul
copilului și nu comparaţia cu ceilalți
elevi ai clasei);
·
utilizarea unor modalități alternative de
comunicare;
·
colaborarea cu familia elevului.
Atribuțiile profesorului itinerant /de
sprijin sunt următoarele:
a) colaborează cu comisia internă de expertiză complexă
din unitatea de învățământ special în vederea preluării informațiilor privind
evaluarea şi planul de servicii individualizat al copilului/elevului cu CES
integrat în învățământul de masă;
b) colaborează cu toate cadrele didactice din unitatea de
învățământ în care este înscris copilul/elevul în vederea realizării unei integrări
şcolare eficiente şi a punerii în aplicare în mod unitar a planului de servicii
individualizat;
c) elaborează şi pune în aplicare planul de intervenție
personalizat realizat pe baza planului de servicii individualizat, în
parteneriat cu membrii echipei multidisciplinare;
d) realizează adaptarea curriculară în parteneriat cu
cadrele didactice de la grupă/clasă;
e) monitorizează aplicarea programelor curriculare
adaptate şi evaluează, în parteneriat cu cadrele didactice de la grupă/clasă,
rezultatele aplicării acestora;
f) realizează materiale didactice, instrumente de lucru
şi de evaluare specifice în colaborare cu cadrele didactice de la grupa/clasa
în care sunt elevi cu CES;
g) participă, în timpul orelor de predare-învățare, la
activitățile care se desfăşoară în clasă;
h) participă la activitățile educative şcolare şi
extraşcolare din grupă/clasă în calitate de observator, consultant,
coparticipant;
i) desfăşoară activități de stimulare cognitivă
individuală sau în grup;
j) realizează evaluări periodice şi reproiectează
programul de intervenție personalizat în funcție de rezultatele obținute;
k) consiliază părinții/tutorii copiilor/elevilor care
beneficiază de serviciile de sprijin şi colaborează cu aceştia;
l) la cererea părinților/tutorilor şi/sau a cadrelor
didactice poate recomanda evaluarea şi orientarea şcolară de către comisia din
cadrul CJRAE/CMBRAE a tuturor acelor copii/elevi care au dificultăți de
învățare şi nu beneficiază de servicii educaționale de sprijin.
Instrumentele profesorului
de sprijin sunt:
1. Planul de intervenţie personalizat
(PIP-ul)
2. Portofoliul de intervenţie şi evaluare:
• se constituie ca ansamblul documentelor ce
conţin şi orientează intervenţia;
• se întocmeşte pentru fiecare elev în parte;
• conţine: Certificat de orientare şcolară emis
de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Planul de servicii
individualizat, PIP - cu adaptările sale curriculare, rapoarte de evaluare
(periodică şi finală), fişa de evaluare continuă, fişe de muncă individuală, certificate
sau alte documente medicale în cazul în care elevii au alt afecțiuni ce pot
influența evoluția școlară ( boli cronice, etc.).
3. Adaptarea curriculară.
PLANUL
DE INTERVENȚIE PERSONALIZAT (PIP)
Planul
de intervenție personalizat (PIP) este un demers educațional de adaptare a
curriculum-ului școlar la nevoile fiecărui copil cu CES prin:
• personalizarea obiectivelor (care trebuie
stabilite în funcție de posibilitățile și de ritmurile reale de învățare ale
elevului);
• personalizarea activităților de învățare
(elevii cu CES trebuie să aibă posibilitatea să aleagă modalitatea preferată de
lucru și adaptată nevoilor personale; metodele de predare-învățare utilizate
trebuie să fie variate, centrate pe integrarea activă și pe participarea
directă la activități;
• personalizarea activității de evaluare
(raportarea rezultatelor școlare ale elevilor trebuie făcută nu la norma de
grup sau la standardele generale de performanță, ci la progresul individual al
fiecărui copil);
• personalizarea timpului necesar pentru
învățare (PIP-urile trebuie să includă activități individuale sau de grup,
compensator-terapeutice, în timpul și / sau în afara programului școlar, în
funcție de nevoile elevilor și de resursele școlii);
• adaptarea materialelor de instruire și a
resurselor necesare (în munca cu elevii cu CES trebuie să se utilizeze
materiale de lucru speciale, fișe de ameliorare, fișe de dezvoltare, suporturi
audio-video etc.).
Procesul de elaborare a PIP implică mai multe
etape:
• evaluarea iniţială complexă în vederea
stabilirii cu exactitate a competenţelor şi dificultăţilor de dezvoltare şi
învăţare ale copilului;
• analiza aprofundată a situaţiei şi stabilirea
necesităţilor prioritare ale copilului;
• întocmirea PIP;
• punerea în aplicare a PIP;
• evaluarea efectelor PIP şi revizuirea sa pe
baza datelor furnizate de evaluare.
PIP trebuie să specifice:
• persoanele implicate în realizarea planului;
• obiectivele pe termen mediu şi scurt (în
termeni comportamentali) care trebuie atinse;
• mijloacele şi resursele necesare atingerii
obiectivelor propuse;
• durata intervenţiilor;
• criteriile minimale de apreciere a
progreselor copilului;
• modalităţile şi instrumentele de evaluare;
• revizuirea PIP în echipă, în vederea
adaptării lui permanente la cerinţele globale ale copilului.
Realizarea PIP se face în echipă, fiind implicaţi profesioniştii
care realizează intervenţia: copilul, părinţii/reprezentanţii legali ai
copilului, alţi colaboratori. Programele de intervenţie personalizate presupun
folosirea unor modalităţi eficiente de adaptare curriculară care variază în
funcţie de tipul cerinţei educative speciale: dificultăţi de învăţare sau
deficienţe specifice. Pentru copiii cu deficienţe, o parte din curriculumul
general pentru elevii din învăţământul de masă poate fi parcurs de elevii cu
CES fără adăugarea unor elemente complexe sau întregul curriculum poate fi
simplificat. Curriculumul general poate fi completat cu elemente noi
(activităţi individuale, compensator-terapeutice) destinate recuperării
copiilor cu CES şi a asigurării restabilirii participării lor, în mod eficient,
la procesul de învăţământ obişnuit. PIP include date biografice, domeniul de
intervenţie, specialiştii şi alte persoane implicate şi data elaborării
acestuia şi a revizuirii lui.
Revizuirea
PIP include evaluarea gradului de realizare a obiectivelor stabilite şi
a eficienţei intervenţiei și decizia cu privire la continuarea planului de
intervenţie personalizat în funcţie de progresele realizate şi de dificultăţile
întâmpinate. Revizuirea PIP trebuie efectuată la intervale regulate cuprinse
între trei şi şase luni, în funcţie de domeniul de intervenţie, vârsta,
specificul dizabilităţii, evoluţia copilului, etc.
Adaptarea
curriculară reprezintă corelarea conţinuturilor componentelor curriculumului
naţional cu posibilităţile elevului cu cerinţe educaționale speciale. Aceasta
se realizează de către cadrele didactice de sprijin/itinerante, împreună cu
cadrul didactic de la clasă, prin eliminare, substituire sau adăugare de
conţinuturi, în concordanţă cu obiectivele şi finalităţile propuse prin planul
de intervenţie personalizat.
Forme de curriculum adaptat:
1. curriculum parţial adaptat reprezintă flexibilizarea
conținuturilor pe arii curriculare de interes pentru depăşirea dificultăţilor
şcolare şi de integrare aşa cum se regăsesc în PIP-uri (se aleg ariile
curriculare limba română şi comunicare, matematică şi ştiinţe, om şi societate
etc.); pe acest tip de curriculum se regăseşte intervenţia practică a
profesorului de sprijin şi colaborarea acestuia cu învăţătorii sau profesorii
de specialitate;
2. curriculum obişnuit adaptat se adresează tuturor disciplinelor care prezintă adaptări
de conţinut (simplificare);
3. curriculum special constituie un
curriculum particularizat în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă al
subiectului şi se adresează îndeosebi persoanelor cu dizabilităţi moderate, severe
sau profunde (se impune intervenţia conjugată a tuturor specialiştilor din
serviciile de profil).
Profesorul care realizează instrucția
și educația copilului cu CES trebuie să respecte anumite reguli:
·
să folosească un limbaj cât mai adecvat, verificând
permanent dacă a fost înţeles;
·
să utilizeze material intuitiv adecvat;
·
să lege noile cunoştinţe de experienţa de viaţă a
copilului;
·
să repete aceeaşi temă, prin exerciţii diversificate,
până în momentul în care elevul o va reţine, apoi va trece la altă temă;
·
să lucreze pe unităţi mici de învăţare;
·
să includă cunoştinţele în sistem, pornind întotdeauna de
la ceea ce ştie copilul;
·
se vor da doar noţiuni de bază, cât mai simple, dar
necesare;
·
sarcinile de lucru vor fi uşoare, clare, plăcute;
·
se va urmări şi îndruma permanent copilul;
·
după fiecare sarcină efectuată corect (sau parţial
corect) va fi lăudat, apreciat;
·
elevul nu trebuie să fie izolat/marginalizat de restul
clasei (aşezarea lui în apropierea unui coleg mai bun la învăţătură, acordarea
unur responsabilităţi uşoare, dar permanente, în cadrul colectivului);
·
să fie antrenat în activităţi extracurriculare care
facilitează integrarea copiilor cu CES în clasele obişnnuite.
EVALUAREA ELEVILOR CU CERINȚE EDUCAȚIONALE SPECIALE
Evaluarea
elevilor cu cerințe educaționale speciale are rol esenţial în elaborarea şi
aplicarea demersului didactic compensator şi recuperator. Evaluarea cuprinde:
evaluarea inițială, evaluarea periodică, evaluarea formativ - continuă și
evaluarea finală.
1. Evaluarea iniţială stă la baza întocmirii PIP-ului,
indicând nivelul de pornire în program. Aceasta se realizează de profesorul de
sprijin, de psihologul şcolii, precum şi de profesorul de la clasă, cu
rezultate din observaţii directe asupra comportamentului copilului, discuţii cu
cadrele didactice, cu părinţii, în urma aplicării unor teste psihopedagogice şi
probe de cunoştinţe.
2. Evaluarea
periodică se realizează
la sfârşitul unui program de intervenţie, în funcţie de perioada pe care acesta
este proiectat (1 lună, 3 luni, 6 luni).
3. Evaluarea formativ – continuă vizează
evaluarea copilului în cadrul procesului de intervenţie personalizată pe baza activităţii individuale în clasă, în
camera de resurse, fiind folosite: fişe adaptate, caiete de muncă independentă.
Ea are rol de feed-back al activităţii copilului. În acest tip de evaluare se
utilizează sisteme de notare diferite decât cele utilizate la clasă.
4. Evaluarea finală se face la sfârşitul anului şcolar,
arată evoluţia copilului în perioada anului şcolar și ghidează orientarea
şcolară a copilului în anul şcolar următor.
Toate tipurile de evaluări se fac
textual, descriptiv, cuprinzând atât evoluţiile, cât şi stagnările înregistrate
la învăţătură, dar şi sub aspect comportamental.
Sistemul de notare se stabileşte de
comun acord cu cadrul didactic de la
clasă și trebuie să aibă efect
stimulativ pentru elevul integrat.
BIBLIOGRAFIE
1. Legea nr. 1/2011, Legea Educaţiei Naţionale;
2. Ordinul nr. 5573/2011 privind aprobarea Regulamentului
de organizare şi funcţionare a învăţământului special şi special integrat;
3. Ordinul nr. 5574/2011 pentru aprobarea Metodologiei
privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi
tinerii cu CES integraţi în învăţământul de masă.